Zoeken in deze blog

TRANSLATE to your own language

12 mei 2015

Recept: Zelfgemaakte Thaise Naam Prik Phao/ Recipe: Homemade Thai Chili Paste สูตรน้ำพริกเผา

Eén van mijn favoriete gerechten die mijn moeder altijd voor mij maakte is Thaise omeletten gegeten met Thaise Naam Prik Phao of Thaise Sambal. Een simpele maaltijd die ik heb gemist sinds ik in Nederland woon.Deze pittige Thaise sambal wordt vaak gebruikt bij de noedels, bepaalde gerechten, roerbakken en gewoon met rijst.  Dit is mijn makkelijke manier om de Thaise Naam Prik Phao te maken en deze kunt je ook heel lang bewaren.   

Ingrediënten: 
- Gedroogde pepers, middelste maat (de kleine maat is heel pittig)--->2 kommen
- Knoflook--->1 kom
- Sjalotjes---->1 kom
- Vissaus (voor vegetariërs, gebruik soja saus)
- Tamarinde
- Zout (niet op de foto)
- Suiker (niet op de foto)
- Zonnebloemolie (niet op de foto)
* de bovenstaande ingrediënten zijn basis maar je kunt ook extra smaak/ ingrediënten ook toevoegen.
Extra: garnalen pasta en ansjovis (deze heb ik gebruikt)
           vleesbouillon, E621, gedroogde garnalen, gedroogde vis (deze heb ik niet gebruikt)
 
- Peel de knoflook en sjalotjes.
- De pepers, knoflook en de sjalotjes moeten geroosterd worden in een grote wok ZONDER olie, met een laag vuur. Zorg dat de ramen open zijn of de afzuigkap aan is want deze proces maakt je niezen! (niet zo leuk voor de buren dus). Als ze iets bruiner worden, is het goed genoeg. Niet te lang roosteren, anders worden ze bitter.
- Week de tamarinde in het water 
- Maak de pepers, knoflook en sjalotjes (in 1 kom op foto) fijn in de keuken machine. Als je in een kleine hoeveelheid maak, kunt je ook een vijzel gebruiken. 
- Doe de zonnebloem olie in een wok en bak de pepers, knoflook en sjalotjes in de wok. Roer deze tot het meer geur aangeeft en alle ingrediënten goed gaar zijn. 
- Kruid met vissaus, zout, suiker, tamarinde sap en de andere ingrediënten naar je keuze.
- Proef naar je smaak, hangt van hoe pittig je wil hebben. De hoofdsmaak is pittig, zout, beetje zuur met heerlijke geur. 
Laten afkoelen. Nu zie je dat de rode olie van de Naam Prik Phao. Zo hoort het! 
Ik heb een deel in een potje gedaan en de rest doe ik in de diepvries. Het is makkelijk in een plastiek zak omdat deze is met olie gebakt. Makkelijk om te breken voor het gebruik wanneer je het nodig heb.

Veel plezier met het koken en ik hoop dat jullie dit ook lekker vinden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten